We kennen het probleem allemaal wel: Plannen. De planning maken is vaak nog niet zo moeilijk, maar om je eraan te houden is voor veel mensen lastig. Wanneer je de planning maakt, houd je vaak geen rekening met andere dingen die je onverwachts moet doen, dus dan is het lastig om je alsnog 100% aan de planning te houden. Ben je deze struggles zat en wil je goed leren plannen? Lees dan snel onze tips!
1. Realistisch
Het is belangrijk dat je planning realistisch is en dat je niet al je werkzaamheden in één dag hebt gepropt. Verdeel het over meerdere dagen, want teveel taken werkt demotiverend en dan is de kans nog groter dat je je niet aan de planning gaat houden.
2. Ook standaard werkzaamheden
Houd ook rekening met andere werkzaamheden, zoals je mail checken of telefoontjes opnemen. Dit kost ook redelijk wat tijd en als je het niet meeneemt in je planning zal je er al snel achter komen dat je het allemaal niet gaat redden. Ook slim om einde middag je mail bij te werken. In de ochtend heb je de meeste energie, doe dan de moeilijkste taken. ’s Middags kan je dan je mail bijwerken. Bovendien voorkom je op deze manier dat je de hele dag mails aan het beantwoorden bent.
3. Prioriteit
Kijk goed welke werkzaamheden de hoogste prioriteit hebben. Dit zijn ook vaak de werkzaamheden waar je het meest tegenop ziet, maar wanneer je ze als eerste doet ben je er ook snel vanaf! Zet deze bovenaan je planning en begin daarna aan de rest van je taken.
4. Neem genoeg pauze
Het is logisch dat je af en toe een pauze nodig hebt, dus hou hier ook rekening mee in je planning. Neem in ieder geval 2/3 keer per dag een half uurtje pauze, zodat je gefocust blijft op je werkzaamheden. Na een pauze ben je altijd weer wat frisser en werk je vaak effectiever.
5. Streep taken af
Wanneer je een taak hebt afgerond is het handig om hem door te strepen. Dit geeft je een goed gevoel en het werkt ook motiverend, omdat je elke keer dichter bij het einde van je planning komt. Ook houdt het je planning up-to-date.
Na deze tips heb je geen excuus meer om niet te plannen en zal je zien hoe fijn het eigenlijk is!
READ NEXT
> 5 dingen die je kan doen als je moe bent op werk
> De belangrijkste toevoeging aan je werkoutfit
> 5 tips om de winterdip voor te zijn