5 tips om gezond te eten!

Voeding is een hot onderwerp tegenwoordig. We worden met zoveel keus, zoveel onderzoeken, zoveel tips en weetjes om de oren geslagen de laatste tijd dat het nog lastig bij te houden is. Waar het makkelijker zou moeten worden, vind ik het zelf eigenlijk steeds onoverzichtelijker worden, laat staan voor iemand die niet dagelijks met sport en voeding bezig is. De onderstaande 5 vragen die je aan jezelf kunt stellen helpen je om zo gezond en voedzaam mogelijk te eten!

1. Kan ik deze voeding goed verteren?
Sowieso zijn er per individu verschillen betreft het verteren van voedsel. Zo kunnen sommige mensen niet tegen gluten en anderen niet tegen lactose. Waar je gevoelig voor bent is genetisch bepaald.
– Zorg ervoor dat je altijd goed kauwt tijdens het eten.
– Laat noten en zaden bijvoorbeeld eerst weken in  water en zout om zo stoffen kwijt te raken die de vertering tegen kunnen werken.
– Houd in de gaten hoe je je voelt na het eten van bepaald voedsel. Niet alleen een uur erna, maar ook juist (als je het vaker eet) de dagen of weken die volgen. Let bijvoorbeeld op vermoeidheid.

2. Heeft deze voeding hoge voedingswaarden?
Eten zonder goede en nuttige voedingswaarden, kan zorgen voor hoge insuline pieken en dus ook voor vet vermeerdering, het kan zorgen voor vermoeidheid en het werkt in het nadeel van je metabolisme.
Het vertraagt je energie systeem en motivatie.
Het eten van voeding met hoge en goede voedingswaarden, zorgen juist voor een goed metabolisme, meer energie, beter herstel na een training en beweging. Het lichaam kan hierdoor beter omgaan met bijvoorbeeld koolhydraten. Je krijgt meer anti-oxidanten binnen, en die helpen weer ontstekingen af te remmen.

3. Bevat dit voedsel hoogwaardige en kwalitatief goede eiwitten?
Waarom is dit belangrijk?
– Het verhoogt je metabolisme omdat het meer calorieën kost om eiwitten te verwerken dan vet of koolhydraten.
– Eiwitten vullen meer, ze houden je langer tevreden.
– Eiwitten helpen je bloedsuikerspiegel beter in balans te houden.
– Door eiwitten verbrand je lichaam in rust meer calorieën.

4. Eet ik steeds dezelfde soort voeding, dag na dag?
Het is belangrijk dat je consistent bent met je voeding en daar de juiste variatie in aan brengt. Dus probeer je eten zo te plannen dat je per dag genoeg eiwitten, vetten en koolhydraten binnen krijgt,. Sommige mensen eten alleen maar vet of juist alleen maar koolhydraten. Het gaat erom dat je alle voedingswaarden binnen krijgt, mits je voor de gezonde producten kiest! Dus bijvoorbeeld avocado, vis en noten voor je vet en niet steeds een zak patat 😉

5. Is dit voedsel goed voor mijn darmen?
Gezondheid huist in je darmen.
Als je metabolisme goed werkt, geven je darmen een hormoon af dat je hersenen een seintje geeft dat je genoeg gegeten hebt. De bacteriën in je darmen leven van wat jij eet. Wanneer je te veel vlees en zuivel eet en te weinig fruit, groenten en vezels, verhoogt dar de kans  op ontstekingen.
Ontstekingen in je darmen kunnen er weer voor zorgen dat je niet merkt dat je genoeg hebt gegeten en dus te veel eet, wat kan leiden tot ziektes als obesitas, diabetes, of ontstekingen die tot darmkanker kunnen uitgroeien.
Probeer het volgende:
– Voorkom de inname van antibiotica, zij doden de goede bacteriën.
– Eet probiotica; voeding met goede bacteriën zoals yoghurt, zuurkool, gember, zeewier, misosoep of kombucha thee.
– Eet genoeg groenten en fruit!

Ga genieten van je weekend!

Liefs Elske

P.S Je kunt Elske ook volgen op haar Instagram account!

(Visited 120 times, 1 visits today)