Er is niks vervelender dan ‘s nachts wakker worden. Voor sommige mensen is het al heel lastig om in slaap te vallen en als je dan ook nog eens midden in de nacht wakker wordt ben je de volgende dag dood moe. Vooral het idee dat je er vroeg uit moet geeft je vaak nog meer stress waardoor je ‘s nachts niet meer goed in slaap kan vallen. Wil je weten hoe je dit kan voorkomen? Lees dan onze 5 tips waardoor je voortaan slaapt als een roosje.

1. Ga uit bed

Wanneer je ‘s nachts wakker wordt heeft het geen zin om je in je bed zorgen te maken over het feit dat je niet kan slapen. Ga iets doen waardoor je afgeleid bent, zoals een boek of tijdschrift lezen. Zo ben je gefocust op iets anders en is de kans groot dat je weer snel moe bent.Wanneer je voelt dat je weer moe wordt is het slim om terug je bed in te gaan.

2. Leg je telefoon weg

We herkennen het allemaal wel dat we voordat we gaan slapen nog even door Instagram scrollen of de laatste appjes beantwoorden. Hoe verslavend dit ook is, kan je er beter voor kiezen om in ieder geval een uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon te zitten. Dit zorgt er namelijk voor dat je ‘s nachts onrustiger slaapt. Je kan je telefoon het beste in een andere kamer leggen door de straling, en voor een ouderwetse wekker gaan.

3. Zet je wekker op een vaste tijd

Je wilt in het weekend het liefst tot ‘s middags in je bed blijven liggen, maar om ‘s nachts goed door te kunnen slapen kan je het beste elke dag om dezelfde tijd opstaan. Zo gaat je lichaam wennen aan het ritme, word je elke dag uitgerust wakker en word je elke avond rond dezelfde tijd moe. Wanneer je op hele onregelmatige tijden wakker wordt en gaat slapen heeft je lichaam geen ritme en is de kans dus groot dat je midden in de nacht klaarwakker bent.

4. Stress verminderen

Dit lijkt misschien makkelijk, maar het is een van de grootste factoren waardoor je ‘s nachts niet goed kan slapen. Vaak ben je onbewust toch altijd ergens mee bezig, of het nou je werk is of persoonlijke omstandigheden. Er zijn een aantal dingen die kunnen helpen bij het verminderen van stress, zoals yoga, meditatie of andere psychische activiteiten. Kies iets dat werkt voor jou en maak er een dagelijkse routine van. Misschien helpt een wijntje voordat je naar bed gaat ook wel om stress te verminderen en goed in slaap te vallen, maar wanneer de alcohol is uitgewerkt is de kans groot dat je ‘s nachts weer onrustig wakker wordt.

5.  Respecteer de bed grenzen

Het is belangrijk dat je je bed alleen gebruikt voor sex en om in te slapen. Dat betekent dat je dingen als werken, mailtjes checken en zelfs eten beter niet in bed kan doen. Wanneer je dit wel doet krijgen je hersenen een verkeerd signaal, want dan wordt je bed gebruikt om in te slapen, waardoor je nachtrust verstoord wordt.

 

READ NEXT
Wat je NOOIT mag vergeten voordat je gaat slapen
6 gewoontes die je nachtrust verstoren
Slecht geslapen? Zo zie je er binnen 5 minuten weer fris uit

(Visited 1 times, 1 visits today)