Je bent consequent bezig met het eten van de juiste voeding. Je sport je helemaal suf in de sportschool en de volgende dag kan je je nauwelijks meer bewegen van alle spierpijn. Nog nooit eerder was je zo fanatiek bezig om het gewicht of het lichaam te bereiken wat je wil. En toch gaat het niet zo voor de wind als je had verwacht. En voordat je weer teruggaat naar je oude vertrouwde bankhang-sessies met Netflix en een zak M&M’s moet je dit echt even weten. Er zijn namelijk een aantal kleine, geheime redenen waardoor je niet zo snel af valt.. En gelukkig zijn ze eenvoudig op te lossen! Hieronder lees je ze.

Stress
Als je last heb van veel stress, dan zal je lichaam hierop reageren. Te veel cortisol (het stresshormoon) in je lichaam kan je nieren beschadigen, die het vermogen van je metabolisme (vetverbranding) vermindert. Ook ga je meer vet opslaan als het stresshormoon vrij komt. En wat doen de meeste van ons? Ja, we slaan een paar bakken koffie achterover en het lijkt een stuk beter te gaan. Slecht nieuws: het verergert de situatie alleen maar.

Haastig eten
Je moest overwerken en je wilt ook nog langs de gym, dus prop je gauw je maaltijd onderweg in je mond. Dit is natuurlijk geweldig voor je drukke agenda, maar minder geweldig voor je spijsvertering. Je moet juist een moment nemen om rustig te gaan zitten en te dineren. Zo wordt je voedsel het best verteerd, en loop je minder risico om veel te eten, omdat je lichaam bij rustig eten een signaal kan doorgeven aan je hersenen dat je ‘vol’ bent. Niet doen dus, dat snelle eten.

Hydrateer
Je lichaam goed verzorgen door middel van water te drinken, komt je vast bekend voor. Maar wist je dat een dagelijkse bepaalde hoeveelheid water ook effect heeft op je taille? Voldoende water binnenkrijgen is essentieel voor belangrijke lichaamsprocessen en het goed functioneren van de spijsvertering en stofwisseling. Zonder een goede hydratatie, wordt je metabolisme vertraagt en wordt er meer vet opgeslagen, met name rond de buik. En that’s not what you want, dus drink voldoende water!

Een nootje op z’n tijd
Ja, dat zijn ze definitely, als je ze maar op de juiste manier eet. Maar veel mensen eten nootjes toch echt verkeerd. Rauwe noten bevatten fytinezuur, die zich bindt aan het maagdarmkanaal waardoor noten niet goed worden verteerd. Gekiemde noten kunnen beter worden verteerd, daarom kun je ze het beste onderdompelen in warm water voordat je ze eet.

Je vermijdt vetten!
Nu snap je er waarschijnlijk niks meer van, die moet je toch juist vermijden?! Nou, de slechte vetten wel, ja. Vet is niet alleen essentieel om je energie op pijl te houden, maar het helpt ook om je lichaamsvet te verbranden. Verschillende studies hebben namelijk aangetoond dat mensen die meer onverzadigde vetten binnenkrijgen, hadden een lagere BMI en een lager percentage lichaamsvet. Gezonde vetten zoals omega-3 ondersteunt de stofwisseling, en houd je ‘volle’ gevoel langer los. Hierdoor zul je minder in de verleiding komen om een zak chips open te trekken.

(Visited 1.978 times, 1 visits today)