Er zijn van die nachten dat je maar niet in slaap lijkt te komen. Je wil wel slapen, maar je kunt niet anders dan met wijd openstaande ogen in bed liggen. Er zijn gelukkig meerdere trucs waardoor je sneller in slaap kunt vallen. Zo is er een manier waardoor je al binnen een minuut in slaap kunt vallen (èn kijk hier om te zien hoe dat werkt). Maar wist je dat er ook bepaalde dingen zijn die je kunt eten zodat je sneller in slaap valt? Wij hebben de meest slaapverwekkende etenswaren op een rijtje gezet!

Kersen
Dit is één van de weinige, natuurlijke, voedingsmiddelen die melatonine bevat. Melatonine is het stofje dat onze hersenen het seintje geeft dat het tijd wordt om ons klaar te maken voor de nacht (en dan bedoelen we natuurlijk slapen, niet feesten).

Kikkererwten
Ons lichaam maakt uit zichzelf ook melatonine aan. Dit wordt gestimuleerd door vitamine B6. En deze vitamine komt op zijn beurt weer voor in kikkererwten (en hier vind je een heerlijk recept voor hummus van avocado en kikkererwten).

Ontbijtgranen
Een ander voedingsmiddel dat veel vitamine B6 bevat zijn ontbijtgranen. Dus een lekker schaaltje magere kwark met ontbijtgranen, zorgt ervoor dat je in de avond lekker kunt gaan slapen.

Verse kruiden
Je kunt een stuk beter slapen als je minder last hebt van spanningen. Etenswaren die de spanning in je lichaam weg kunnen nemen zijn verse kruiden. Je kunt deze op een hele makkelijke manier in je eten verwerken. Drink bijvoorbeeld een kop verse muntthee of doe blaadjes basilicum door je tomatensaus.

Jasmijn rijst
In deze rijstsoort zit het stofje tryptofaan, dat een slaapverwekkende werking heeft. Een bordje jasmijn rijst bij je avondeten zorgt er dus voor dat je, als het bedtijd is, snel vertrokken bent naar dromenland.

Magere eiwitten
Producten waar het stofje tryptofaan ook in voorkomt zijn voedingsmiddelen met magere eiwitten. Die vind je bijvoorbeeld terug in vis, eieren en bonen. Door deze later op de dag te eten zorg je ervoor dat je makkelijker in slaap valt en dat de kans kleiner is dat je midden in de nacht wakker wordt.

Citroenmelisse
Dit plantje, dat ruikt naar citroen, verbetert de spijsvertering en vermindert de rusteloosheid. Een combinatie van deze twee eigenschappen laat je ‘s nachts heerlijk slapen. Je kunt de blaadjes fijnhakken en toevoegen aan een heerlijke salade (zoals deze avocado-chicken salad) of je kunt er verse thee van zetten.

Noten
In noten zitten gezonde vetten die de serotonine level in je lichaam op pijl houden. Serotonine is onder andere nodig om je gelukkig te voelen en om je dag- en nachtritme op een positieve manier te beïnvloeden.

Meer lezen over slapen?
> Dit kan je beter niet eten voor het slapengaan
> Zo val je af tijdens het slapen
>Hierdoor krijg je stuiptrekkingen tijdens het slapen

 

Source: Tuvamalmo
(Visited 4,613 times, 1 visits today)