In 6 weken bikiniproofworden lijkt misschien wat drastisch en kan nogal wanhopig klinken als je, zoals ik vaker schrijf, keurig met je voeding en fit-zijn bezig bent. Of nou ja, was.

Ik had het ZO geweldig voor elkaar. Vorig jaar juli begon ik met healthcoach Priscilla aan een uberhealthy voedingsplan waarbij ik suiker, gluten en zuivel strikt uit mijn dieet schrapte. Daarnaast sportte ik 3 a 4 keer in de week en was ik zo keihard en een tikje onbedoeld (doel was namelijk me fitter en vitaler voelen) op weg naar een Victoria’s-Secret-Proof-Beach-Body.

En toen kwam daar een verhuizing in oktober. Moedig verplaatste ik me steeds de halve stad door voor mijn boodschappen (de Ekoplaza en Marqt in mijn nieuwe stad waren in plaats van om-de-hoek ineens onhandig-ver-weg), won ik het gevecht met mijn nieuwe oven (na 4 rondes verbrandde havermoutmuffins kwam het bij de 5e goed) en stapte ik in de beginperiode nog braaf om 6.00 uur in de auto om van Rotterdam naar Utrecht rijden (want, daar zat mijn personal trainer nog) om vervolgens keurig om 9.00 uur op kantoor in Amsterdam aan te komen. Niet te doen natuurlijk maar ik bleef hardnekkig volhouden. Toen Thijs en ik begin december begonnen met draaien voor Modepolitie werd het allemaal een beetje te veel. Ik sloeg af en toe een maaltijd (en een training. of twee.) over en stopte met Tupperwarebakjes meezeulen (niet handig, als je de hele dag op straat draait). Ik bleef zo goed en zo kwaad als het ging wel zo gezond mogelijk eten maar stukje bij beetje sloop er weer suiker in het menu en als ik ergens verslaafd aan ben is het aan….suiker. Omdat ik hypoglycaemie heb reageert mijn lijf er vrij heftig op en blijft er daarna steeds om vragen  schreeuwen.

Mijn afgetrainde lijf is inmiddels bedekt met een gezellig laagje vet (lang zijn is op sommige momenten super fijn). Zeker, ik mag niet klagen en ben nog steeds slank maar willen we niet allemaal knetterstrak het strand op….? Ik ga er de komende 6 weken in ieder geval voor om hartstikke bikiniproof te raken (mag ik daar buikspieren bij, alsjeblieft?) en heb deze week de eerste stappen gezet:

  • De koelkast is gevuld met healthy stuff: veel groente en fruit, vis en kip en qua zuivel alleen geitenkaas. buffelmozzarella en biologische magere kwark
  • Suiker is weer volledig van het menu.
  • Ik eet weer keurig om de 2,5 a 3 uur (zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en voorkom je sugarcravings. Overigens ook de beste manier om vet te verbranden!)
  • Sportschool in de buurt is gevonden. Ik heb een lichtelijke drempelvrees maar vind de David Lloyd in Blijdorp superfijn: groot, goed uitgerust en geen bodybuilders 🙂
  • De eerste drie trainingen zitten er op. Ik ben zo’n nerd die na 80 keer voordoen nog niet zelf een oefening fatsoenlijk kan uitvoeren (hoe deed je dat ook alweer…?) en heb de (volgens mij dus volstrekt natuurlijke..) neiging om na 10 minuten het voor gezien te houden en de sportschool harder uit te rennen dan dat ik er in kwam. Vandaar dat personal trainer Rogier Staartjes me de komende 6 weken bij gaat staan en ook jullie van de nodige, bruikbare tips gaat voorzien!

Overigens….vond ik de eerste week de hel. Het afkicken van suiker was fysiek echt niet grappig (hoofdpijn, zweten, MOE) en ik werd er ook niet persé veel gezelliger van (sorry, vrienden, familie, collega’s). De trainingen daarentegen waren wel fijn en ik zweer je (maar ik overdrijf graag en ben wat resultaten betreft nogal positief ingesteld) dat ik al lijntjes zie op m’n buik. Bijna.

Tips van Rogier – Personal trainer – Week 1:

Voorkom overbelasting:

Wanneer je (weer) begint met trainen is het belangrijk dat je je aan een paar spelregels houdt om overbelasting en blessures te voorkomen.

  • Draag goede sportkleding. Dit is van belang omdat het voor een goede vocht- en temperatuurregeling zorgt en je lichaam daardoor niet uitgedroogd of oververhit raakt.
  • Houd je belastbaarheid in de gaten, hier gaat het namelijk doorgaans mis. Allereerst moet je je realiseren dat iedere dag uniek is qua ‘belasting’. En met belasting bedoel ik wat je lichaam én je geest aan kunnen op één dag. Dat is afhankelijk van interne en externe factoren. Als je bijvoorbeeld een heel weekend bent gaan stappen ben je daarna een stuk minder belastbaar. Ga je dan toch bloedfanatiek een training in dan is de kans op overbelasting en een blessure immens. Het klinkt een beetje stichtelijk maar: zorg voor rust en regelmaat. Dan sport je zoveel lekkerder!

 

(Visited 1.433 times, 1 visits today)