Hakken. Vaak hebben we er kasten vol van maar laten we ze daar liever in staan dan dat we ze aan onze poezelige pootjes schuiven, omdat op hakken nu lopen nu eenmaal een kunst is die we (nog) niet allemaal beheersen. In the end is het veel minder lastig dan het lijkt en kun je met de volgende tips er uit zien als een volleerd catwalkmodel in plaats van als Bambi, die haar eerste stappen probeert te zetten.

Wie de schoen past…

Zorg allereerst dat de maat van de hakken die je koopt, goed klopt. Bedenk van tevoren of je je high-heels vooral gaat dragen met sokken, blote voeten, of een panty. De één vindt het prettig om schoenen te kopen die net ietsje strakker zitten (en waar je dus minder makkelijk uit glipt) de ander heeft ze liever net ietsje losser, omdat je voeten nogal eens op willen zwellen van op hakken lopen. Zorg dat je voor je aankoop echt even een stevig rondje door de winkel hebt gebanjerd om er zeker van te zijn dat je geen miskoop doet.

Walk ik out

Wil jij binnenkort shinen op die knappe high heels en zijn ze net nieuw of doen ze nog steeds zeer? Loop dan een paar dagen van te voren (voor het feestje) 20 minuten per dag met sokken in je hakken. Hierdoor worden ze een stuk soepeler en wedden dat jij geen last gaat krijgen van zere voeten die avond?! Hell yes.

Deodorant

Spuit je voeten grondig onder met deodorant. Dit absorbeert het zweet dat extra wrijving veroorzaakt.

Schuur de zolen

Gladde hakken, gladde vloer; de combinatie alleen al geeft je rillingen. Dit gaat natuurlijk absoluut niet goed. Dus om je nieuwe heels iets meer grip te geven pak je een stuk schuurpapier en schuur lichtjes de onderkant van je zool. Hierdoor worden ze stroever en krijgen ze meer grip. Doe dit niet bij hakken waarvan de onderkant ge-wel-dig is. Louboutins bijvoorbeeld… dat zou zonde zijn.

Prepare, if you care.

Tape je tenen in. Say what? Jawel, geloof me nu maar: tape je tenen in. Scheelt je echt een bak pijn.

Langs de lijn

Wij Nederlandse vrouwen schijnen voor Italianen er nogal makkelijk uit te pikken te zijn. Jammer genoeg (in dit geval) geen compliment. Ze betichten ons er namelijk van dat we lopen als eenden…: dat wil zeggen, te wijdbeens. Met hakken is de gouden regel: trek een denkbeeldige lijn voor je op straat en zet daar steeds, de ene voet voor de ander, op.

Slow down

Als je hakken draagt, dan ren je niet. Tenzij je natuurlijk deelneemt aan een stilettorun maar we nemen even aan van niet. Kleinere pasjes, langzamer tempo. Die bus op het allerlaatste moment nog halen doen we wel weer op sneakers.

Gewicht overhevelen

De meest gemaakte fout is, dat veel vrouwen op hun hakken gaan leunen. Nu is het zo dat je juist daar het minste steun zult vinden, helemaal als je zo’n daredevil met stiletto’s bent. Je verplaatst juist je gewicht naar de bal van je voet. Dit kun je oefenen door met hakken aan, stil te staan en van daaruit te kijken of je je hakken steeds op kunt tillen. Je voorvoet blijft daarbij aan de grond genageld. Als je het trucje van gewicht verplaatsen door hebt, zul je snel van amateur naar pro gaan. Qua goed-op-hakken-kunnen-lopen, dan.

Eye on the prize

Kijk niet de hele tijd krampachtig naar de grond…zoek een punt recht voor je en volg dat.

Vergeet je armen niet

Als je niet gewend bent om op hakken te lopen, kunnen je armen nog weleens ‘op slot slaan’ als je je enorm aan het focussen bent op wat je benen allemaal aan het doen zijn. Het ziet er een stuk relaxter uit als je je armen een beetje met je mee laat bungelen.

Durf je het toch niet aan?
Hakken waar je de heeele dag op kunt lopen
Schoenen zonder hak die NET zo elegant zijn als hakken
Broke or Bargain – Sophia Webster hakken