Wat is het verhaal achter de mega succesvolle Franse ontwerpster en hoe is ze gekomen waar ze nu is?

Jeugd

Isabel Marant werd in 1967 geboren in een voorstadje van Parijs. Ze groeit op in een Frans – Duits modegezin. Haar Franse vader had een eigen communicatie en reclamebureau en haar moeder, een Duits ex-model, was de toenmalige directrice van modellenbureau Elite in Parijs. Op 6 jarige leeftijd scheidde haar ouders en ging Isabel bij haar vader en zijn nieuwe vrouw uit Martinique wonen. Isabel zegt zelf dat ze eigenlijk drie moeders heeft gehad. “Mijn eigen moeder was heel creatief, altijd aan het ontwerpen, breien, schilderen, naaien. Van haar heb ik het creatieve maar ook de liefde voor de natuur en yoga. Mijn stiefmoeder was een prachtige donkere vrouw, heel stijlvol, altijd gekleed in Saint Laurent. Zij heeft zeker mijn visie op de Franse ‘elegance‘ helpen vormen. Tenslotte had ik als kind een compleet gestoorde oppas. Ze dronk heel veel en (ver)kleedde zich op een zeer bijzondere manier, zij maakte combinaties die ik daarna nooit meer bij iemand heb gezien. Zij heeft absoluut mijn gekke en opstandige kant beïnvloed.” Ze was een puber tijdens de hoogtij dagen van de hysterische 80’s glamour waarin over the top niet genoeg was. Isabel haatte de mode en make-up trends van de more is more trend die destijds overheerste. “Ik was een jaar of 15, was meer geïnteresseerd in muziek dan in modemagazines en (ver)maakte mijn eigen kleding. Ik was heel erg into the grunge style en verknipte, tot zijn grote teleurstelling, oude sweaters van mijn vader om daar dan jurkjes van te maken. Hij had altijd gedroomd van een knappe blonde dochter met grote blauwe ogen die zich net zo chique als haar stiefmoeder zou kleden, ik was in alle opzichten het tegenovergestelde en was geen gemakkelijke puber.”

Het begin

Haar zelfgemaakte kleding leverde haar op 17 jarige leeftijd al een heus salaris op toen ze begon met het verkopen van haar ‘ontwerpen’. Hoewel ze altijd van plan was om economie te gaan studeren schreef ze zich in 1985 in voor een studie aan de Studio Berçot Fashion School in Parijs. Daar leerde ze alles over patronen, knippen en kleding maken. Ze studeerde af in 1987 en wilde gelijk een eigen lijn opzetten in plaats van in de leer bij een andere designer. “Ik wilde draagbare kleding maken die in de dagelijkse garderobe van iedere vrouw passen, maar ik vond mezelf nog niet goed genoeg voor het showen van collectie en ik wist ook nog niet precies wat mijn stijl nou was. Ik heb de eerste jaren vanuit mijn flat rustig geoefend en kleding verkocht aan bekenden en vrienden. Ik was zelf mijn eerste klant en nog steeds ontwerp ik eigenlijk voor mezelf.” In 1994 is ze klaar voor het echte werk en breidt haar ‘merk’ uit met een boutique op de Rue de Charonne. In 1995 showt Marant haar eerste collectie tijdens Paris Fashion Week met vriendinnen als modellen die haar ontwerpen aan de grote buitenwereld presenteren. De harde kern van het Isabel Marant team is al sinds het begin hetzelfde. “Zonder hen ben ik niets, we zijn een familie” aldus Isabel. Sophie Duruflé, CEO van Isabel Marant kent ze van de middelbare school, Nathalie Chemouny, haar huidige Retail Director kent ze al sinds haar 18e en hielp Marant met het stylen van haar eerste show in ’95 en is daarna nooit meer weg gegaan. “Het bedrijf draait echt om ons drieën. We zijn ‘self-made women‘ en samen gekomen tot waar we nu zijn, we zijn nooit ergens in de leer geweest maar hebben een onverwoestbaar vertrouwen in elkaar.”isabelmarant

Emmanuelle Alt en het grote succes

In 2007 besluit Isabel haar vriendin en toenmalige styliste voor de Franse Vogue, Emmanuelle Alt, in te huren om te helpen met het stylen van haar fashion show om de collectie wat meer pit en een fashion edge te geven. “Emmanuelle heeft het echt geholpen het merk een andere richting te geven, veel sexier dan in de begin jaren”. Emmanuelle bleef tot haar aanstelling als hoofdredactrice van de Franse Vogue in 2011 betrokken bij de collecties van Isabel. De stijl van Isabel Marant was in haar begin jaren wat minimalistischer en androgyner, maar nu staat het merk synoniem voor een mix van de bohémien, Parisian chic en casual fashion style. Haar leren jasjes en broeken, grof gebreide knitwear, getailleerde jasjes, grote sjaals, loosy pants, hooggehakte puntlaarsjes, simpele tops en nonchalante designs vliegen ondanks hun pittige prijskaartje over de toonbanken van haar 14 brand stores en 800 wereldwijde verkooppunten. Of de ommezwaai van een Frans fashion label met een stevige Europese fanbase naar één van de meest beroemde en populaire merken ter wereld nou te danken is aan Emmanuelle Alt of niet, het label Isabel Marant is anno 2014 op haar absolute hoogtepunt tot nu toe. Dat benauwd Isabel wel eens “de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers en de verantwoordelijk daarvoor die op de schouders van ons drieën rust (Isabel, Nathalie en Sophie) is soms een best een beangstigend idee”.

Documentaire

Voor alle fans van de sympathieke Franse ontwerpster is de documentaire The day before: Isabel Marant een echte must-watch. Voor deze docu heeft Regisseur Loïc Prigent de modeontwerpster gevolgd in de aanloop naar de zomercollectie van 2012. Je krijgt de stress van de voorbereidingen helemaal mee. De show staat namelijk niet zo heel gunstig gepland, na Dior en voor Lanvin. Grof gebreide truien gemaakt door een ware breikunstenares vallen niet in de smaak bij Isabel en als kers op de taart, zijn niet alle geboekte modellen op tijd in het land. Vorig jaar werd de documentaire uitgezonden door de Avro. Als je een NPO account hebt kun je hem hier online bekijken. isabel_marant

 

Credit: Isabel Marant

(Visited 194 times, 1 visits today)