Ben je eindelijk begonnen met 13 Reasons Why en heb je alle afleveringen in één avond gebinged? Of heb je het dit weekend een beetje té gezellig gehad, maar kon je vanochtend na vijf keer snoozen nog niet je bed uit (Dit zijn de beautytips om tijd te besparen in de ochtend). Het liefste zouden we maandag gewoon skippen, maar dat kan natuurlijk niet. Daarom hebben wij een lijstje met dingen die je kunt doen om de maandag wat dragelijker te maken als je moet functioneren op te weinig slaap.

Water

Begin je dag met een groot glas water en drink door de dag ook voldoende, want zelfs een daling van twee procent in je watergehalte zorgt ervoor dat je minder energie hebt. 

 Ontbijt

Om de stress van slaaptekort te verminderen, is een goed ontbijt heel belangrijk. Een goede keuze is havermout. In tegenstelling tot ongezonde snacks, zit havermout vol met koolhydraten, die je een langzame, stabiele dosis energie geven. Voeg er wat rozijnen aan toe voor gezonde suikers. Zo maak je havermout die wel lekker is.

Hoewel het verleidelijk is, kun je koffie het beste vermijden. Het geeft je een piek in energie, maar laat je later wel weer inzakken. De geur van koffie is vaak al genoeg om je op te wekken. Maar als je echt niet zonder kunt, bewaar een lekkere ijskoffie  voor een verwenmomentje in de middag. En niet meteen als je wakker bent en je lichaam nog aan het opstarten is (Dit gebeurt er als je stopt met koffiedrinken).

Koud

Het is niet goed om je dag te beginnen met een ijskoud drankje, omdat dit te heftig is voor je lichaam. Probeer door de dag heen wel koud water te drinken, het raam open te doen of buiten een wandeling te maken. De kou geeft je hersenen een soort kick waardoor je een meer energie krijgt.

Lunch

Vermijd tijdens de lunch grote maaltijden en junk food. Hierdoor zul je je gegarandeerd nog slaperiger voelen. In plaats daarvan lichtere maaltijden, zoals salades en fruit. Breng veel fruit met je mee, om je lichaam door de dag heen te voorzien van natuurlijke suikers.

Kauwgum

Onderzoekers hebben ontdekt dat kauwgom slaperigheid kan verminderen. Vooral mintkauwgum blijkt goed te werken, omdat de mint meer opwekkend effect heeft.

Muziek

Muziek wekt emotionele reacties op bij mensen, waardoor het veel delen van de hersenen triggert. Luister naar muziek die energiek is voor jou. Probeer hierbij ook te hummen of knikken.

Gamen

Dit zal je baas niet echt leuk vinden, maar een spelletje van tien minuten kan je een dag van luieren besparen. Kies een woordspel, een puzzel of een racespel. Werken is vaak veel hetzelfde doen en dan kan saai zijn, waardoor je nog slaperiger wordt. Spelletjes daarentegen zijn dat niet zo wordt je meteen wakker. Het is leuker als je een spel kies waar je goed mee bent.

 Sporten

Stretchen en sporten kan je bloedsomloop verbeteren, waardoor je meer energie krijgt wordt. Nu kunnen natuurlijk niet gaan squaten op kantoor, maar er zijn genoeg oefeningen die je gewoon achter je bureau kunt doen.

Bedtijd

Hoewel het verleidelijk is om vroeg naar bed te gaan, doe het niet! Probeer wakker te blijven tot je gewone bedtijd (zorg iedere avond wel dat je minimaal 7 uur aan slaap krijgt), zodat je je slaapschema niet nog meer door de war brengt.

Zo lig je vanavond wel op tijd in bed
7 gezonde ontbijtjes die je ‘s ochtends kunt meenemen
Zo word je een ochtendmens binnen een maand

PHOTOCREDITS: BRUCE MARCS
(Visited 1 times, 1 visits today)