Je kent het wel: na een lange dag plof je voor de buis, je hebt net gegeten en ineens heb je onwijs veel zin hebt in iets fouts… Dus je grijpt naar iets lekkers, een stuk chocolade of chips bijvoorbeeld. Herkenbaar? Health coach Cil Vermolen (van Your Health Coach) explains…

Dit kan twee dingen betekenen:
1. Je hebt gewoon een keer zin in iets lekkers, dus ga ervoor! Lang leve de 80/20 regel (dat betekent dat je 80% van de tijd gezond en verantwoord eet en drinkt. De overige 20% mag je ‘zondigen’, remember?).
2. Misschien heb je te weinig gegeten gedurende de dag en vraagt je lichaam om (meer) energie. Dit kun je voorkomen door in de eerste plaats goed te ontbijten en gedurende de dag steeds kleine porties te eten. Zo om de 3 uur ongeveer. Probeer het eens, je zult zien dat het werkt!

Wil je in de avond toch lekker snacken maar niet terugvallen op een stuk chocola of een vette hap?

– Snack groente zoals: komkommer, tomaatjes, paprika. Dip deze in twee eetlepels hummus of tahin sesampasta (die koop je gewoon in de supermarkt);
– Een handje rauwe ongezouten noten. Bijvoorbeeld amandelen of gemengde noten;
– Kwark of (kokos)yoghurt met een handje blauwe bessen;
– Een halve avocado met wasabi, of sesamzaadjes met een beetje olijfolie;
Kale chips (en hier kun je lezen hoe makkelijk je deze gezonde chips maakt).

En zo maak je zelf homemade falafelballetjes met een hummus of tahin dip

Ingrediënten:
– 300 gram kikkererwten uit blik (uitgelekt);
– 3 el. tahin;
– klein handje koriander;
– een teentje knoflook;
– een klein beetje kikkererwtenmeel;
– 1 tl. paprikapoeder;
– 1 tl kurkuma;
– 
1 tl tijm;
-1 el kokosolie.

Bereiding:
Doe alle ingrediënten in een schaal en meng ze goed door elkaar.
 Kneed het mengsel tot een grote bal. Maak van de grote bal nu kleinere balletjes en rol ze door het kikkererwtenmeel. Bak de balletjes daarna een paar minuten in de koekenpan met wat kokosolie totdat ze lichtbruin van kleur zijn. Et voilà!

Eet smakelijk!

Source: Better Homes and Gardens
(Visited 3.377 times, 1 visits today)