Eindelijk is het zo ver: je staat met je koffer op het vliegveld. Maandenlang heb je je op dit moment voorbereid. De saladebar om de hoek kon jouw naam wel dromen, en ook de sportschool kon pas sluiten op het moment dat jij ein-de-lijk het gebouw verlaten had. Gezonde keuzes maken in je eigen omgeving lukt vaak nog wel, maar wat als je uiteten bent (op vakantie)? Door deze 10 gezonde keuzes te maken heb jij niet voor niks jezelf afgebeuld in de sportschool!

1. Pas de 80/20 regel toe: 80% van de tijd maak je gezonde keuzes. Zo kan je 20% van de tijd best een beetje ‘zondigen’. Dat betekent dus dat je een keer in de zoveel tijd best eens voor die overheerlijke brownie met ijs mag gaan als toetje!

2. Doe je research. Kies een voor goed, bijvoorbeeld biologisch, restaurant en check van te voren de menukaart. Als daar vooral gezonde gerechten op staan kom je ook niet in de verleiding om minder gezonde keuzes te maken.

3. Ga niet met een knorrende buik aan tafel maar zorg dat je goed gegeten hebt over de dag. Door 5 à 6 kleine maaltijden te nuttigen voordat je gaat avondeten voorkom je dit.

4. Het broodmandje. Doe. Het. Niet. Zo lekker, maar veel onnodige calorieën en je blijft er van eten. Stuur dus het broodmandje terug en handhaaf tip 3 😉

5. Pas op met alcoholische versnaperingen… Maar, wijn is fijn! Daar zijn wij het volkomen mee eens, het mag dus best, maar houd het bij 2 glazen. Daarnaast is het aan te raden om daarnaast een karaf water te bestellen.

6. Ga je lekker sushi eten? Neem dan als voorgerecht een miso soepje, sojaboontjes of een zeewiersalade en kies daarna voor sashimi. Vis is gezond, dus goed nieuws: want sushi mag. Natuurlijk wel met mate!

7. Waarschijnlijk ga je niet elke dag uiteten dus geniet van je eten! Eet langzaam en kauw alles goed. Leg af en toe even je bestek neer en neem een slok water of ga met iemand in gesprek. Zo geniet je meer van je maaltijd en je geeft je lichaam zo de tijd om jou een seintje te geven wanneer je voldoende gegeten hebt.

8. De gerechten in restaurants zijn vaak heel erg gericht op vlees of vis. Vraag daarom altijd om extra groente of een salade bij het hoofdgerecht.

9. Zit er saus of een dressing bij het gerecht? Vraag dan even of ze deze apart kunnen serveren. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je neemt en je kan je salade naar eigen smaak  met olijfolie en zwarte peper.

10. Sla het dessert over, deze bevat soms namelijk wel even veel (of zelfs meer) calorieën als het hoofdgerecht. Kies daarom liever voor een kopje thee of een koffie.

Source: Instagram

(Visited 588 times, 1 visits today)